Kto może transportować ponadgabaryty? - transportowy

transport ponadnormatywny

Transport ciężki

Transport ponadgabarytowy dotyczy pojazdów spełniających konkretne wymogi. Są w nim wymagane określone typy zezwoleń dotyczące takich przewozów. Zezwolenia dotyczącą zarówno typów dróg, jak i samych pojazdów, które będą się nimi poruszać. Zo

Dodane: 05-11-2020 12:33
Kto może transportować ponadgabaryty? - transportowy transport ponadnormatywny
stały podzielone na kilka konkretnych kategorii, z którymi należy się dokładnie zapoznać. Organizacją tego typu przewozów, zajmują się firmy świadczące usługi w kategoriach takich jak: transport maszyn, transport ciężki. Ich pracownicy zajmują się częścią logistyczną oraz organizacyjną, czuwają nad bezpieczeństwem procesu. Transportowane są między innymi: maszyny budowlane, ciągniki rolnicze, elementy infrastruktury (takie jak fragmenty mostów, np. ich przęsła), ciężkie sprzęty górnicze, konstrukcje dla branży budowlanej, energetycznej i rolniczej. Cenniki takich usług są zależne od firm. Podczas transportu ponadgabarytowego potrzebny jest pilot, a niezbędny w momencie gdy pojazd przekracza jakieś z wymaganych norm, np. jego masa całkowita jest większa niż 60 ton.


Planowanie i organizacja w transporcie

Sam transport to niezwykle rozbudowana gałąź przemysłu. Najwięcej jednak emocji wydaje się zawsze budzić transport ponadgabarytowy. Ogromne maszyny, czy transportowane ładunki robią ogromne wrażenie. Mało kto jednak wie, że ich obecność na drogach wiąże się z rygorystycznymi przepisami. Każdy ładunek, który ma przekraczające normy gabaryty musi być transportowany w specjalny sposób.
Transport maszyn, konstrukcji stalowych, czy magazynów, zawsze wiąże się z zaawansowanym procesem planowania i organizacji. Dotyczy to przede wszystkim trasy. Małe ronda, niskie wiadukty, mosty ze stosunkowo niewielkim udźwigiem - wszystko to sprawia, że nie każdą trasą da się przewieźć dany ładunek. Dlatego też musi być ona zawsze dokładnie przez specjalistę opracowana. Gdy trasa jest już gotowa, wtedy przychodzi czas na uzyskanie zezwoleń. Dopiero one stają się zielonym światłem dla firmy transportowej. Jak więc widać transport ciężki to naprawdę ciężka praca, także w zakresie wspomnianego planowania i organizacji.


I dlatego zajmują się nim wyłącznie

Przepisy prawa od lat precyzują jakie normy muszą spełniać ładunki transportowane w tradycyjny sposób. Jednocześnie wskazują one na wartości, które uznawane są za ponadgabarytowe. I tak na przykład transport maszyn ważących powyżej 42 tony, czy ładunków wyższych niż 4 metry, musi być organizowany w specjalnych warunkach. W tym celu wyodrębnia się specjalną kategorię transportu, a mianowicie transport ponadgabarytowy. Bo rzeczywiście tam, gdzie gabaryty są duże, rosną też i problemy związane z organizacją trasy.
Jeśli chodzi o transport ciężki, tu szczególną rolę odgrywa nośność dróg oraz mostów. W przypadku wysokich ładunków, problemem mogą być zbyt niskie wiadukty. Z kolei transport ładunków bardzo długich czy szerokich wiąże się z koniecznością omijania tras, gdzie występują ronda czy bardzo wysokie krawężniki. Jak więc widać ten rodzaj transportu wymaga ogromnego zaangażowania w przygotowanie trasy i organizację samego procesu. I dlatego zajmują się nim wyłącznie wyspecjalizowane firmy.


Co więcej transport ponadgabarytowy łączy w

Transport ciężki ze względu na swoją specyfikę, wiąże się z koniecznością indywidualnego planowania trasy. To nigdy nie jest tak, że podobne wagowo ładunki zawsze da się przewieźć dokładnie tą sama drogą. Co więcej, transport ponadgabarytowy łączy w sobie często elementy transportu drogowego z kolejowym, rzecznym, czy morskim. Dlaczego tak się dzieje? Są bowiem takie drogi, które nie wytrzymają obciążenia ładunku. Transport więc nimi mógłby doprowadzić do zniszczeń infrastruktury, a nawet spowodować zagrożenie bezpieczeństwa na drodze. Jak więc widać, trasa, a zwłaszcza jej planowanie, są tutaj niezwykle istotne.
Jak więc taką trasę się układa? Przede wszystkim robią to specjaliści od logistyki. Ich zadaniem jest wyznaczyć trasę optymalną. Analizują więc stan i możliwości infrastruktury, a następnie wyznaczają poszczególne etapy tak, aby zminimalizować koszty transportu. to właśnie dzięki nim transport maszyn, czy innych ciężkich ładunków jest możliwy, a jednocześnie bezpieczny dla wszystkich.



© 2019 http://transportowy.dg-inwest.com.pl/